Taavi Rauniste: Me ei saa kõiki aidata, aga kõik saavad aidata kedagi

Heategevusel on ühiskonnas üha kasvav roll. Inimesed annetavad üha enam ja enam – vabatahtlik töö, annetuskampaaniad, püsiannetused jm. Mis motiveerib inimesi seda tegema? Usun, et soov teisi aidata, mis on kannustatud emotsioonidest. Meil kõigil, ühel või teisel määral, läheb korda, kuidas teistel inimestel meie ümber läheb. Soovime panustada sellistesse projektidesse, millega isiklikku sidet tunneme. Olgu selleks enda või lähedase poolt läbi elatu – kodukaotus, põleng, üksikvanemad, rasked haigused. Aga teisalt ka soov panustada näiteks kodukoha arengusse.

 

Inimesed annetavad tavaliselt siis, kui neil endal hästi läheb ja nad on õnnelikud. Põhiaeg annetamiseks on kindlasti jõulud. Väga populaarsed on telesaadete kampaaniad – Jõulutunnel ETV-s ja Inglite Aeg TV3-s. See on positiivne, et üheks lühikeseks perioodiks suudetakse suure kampaaniaga tähelepanu köita, inimestes hea tegemise emotsiooni esile kutsuda. Kuid on kurb, et pärast neid kampaaniaid kiputakse unustama, et needsamad organisatsioonid vajad aastaringset toetust.

Võiks arvata, et suurem sissetulek tähendab suuremaid annetusi. Tõsiasi on, et annetajate hulgas on rohkem neid, kelle sissetulek on väiksem. Nemad annetavad küll pisemaid summasid, ent teevad seda tihedamini. Selle ehe näide on rahakerad, kuhu pannakse peamiselt sente. Eesti keskmine annetaja annetab aastas 30 eurot.

Annetuste kogumiseks on erinevaid viise: toodete müük, oksjonid, sponsorlus, (püsi)annetused ja võistlused. Aga ka näiteks võtavad organisatsioonid vastu annetusi või kingitusi ning toimetavad need abivajajateni.

Annetuste kogumisel on oluline roll selle turundamisel. Organisatsioonidel on selleks erinevad strateegiad. Hea võimalus inimestes emotsioone tekitada on kaasata kampaaniatesse tuntud inimesed. Ei tasu alahinnata ka sotsiaalmeedia mõju – korralik kampaania koos tuntud nägudega on kindel tee nii abivajajatele vajaminevate summade kogumisel. Oluline roll on ka traditsioonilisel meedial. Mida rohkem suudetakse pildis olla, seda tõenäolisem on eesmärkide täitmine. Sellega tasuks olla ka ettevaatlik, jutustades lugusid, mis toovad pisarad silma, võivad tuua ka palju ühiskondlikku kriitikat ja kõrgendatud tähelepanu, kas ja kuidas toetuste summasid kasutati. Näitena võib tuua Kodutunde.

Heategevusorganisatsioonid ei jaga lihtsalt ressursse laiali, vaid juhivad ka avalikkuse tähelepanu ühiskonna valupunktidele. Nad aitavad luua empaatiat abivajajate suhtes, panevad inimesi kaasa mõtlema ning pakuvad neile sealjuures ka võimalust anda oma panust olukorra parandamiseks.

Kui 100 inimest annetaksid iga kuu 5€, siis aastas kokku teeb see 6000€, mis on nii mõnegi organisatsiooni aasta eelarve.

Aga kellele siis ikkagi annetada? Lihtne vastus oleks, et kellelegi, kes sulle korda läheb. Mõni organisatsioon, kelle toimetamist oled jälginud – kes on juba mõnda aega tegutsenud ja pildis olnud. Millises valdkonnas on minu annetusel kõige suurem mõju? Selleks võib olla kas konkreetne abivajaja või fond. Üksikud annetuspalved sotsiaalmeedia kaudu võivad, kuid ei pruugi olla ohtlikud. Tihtipeale on just nende kaudu pandud toime pettusi, kuna puudub kontroll, kuhu raha läheb.

Kuressaare Lions Klubi on pika ajalooga heategevusorganisatsioon. Aastate jooksul on jagatud hulgaliselt toetusi ja korraldatud üritusi. Kõikide tegevuste sihtgrupp on alati olnud eeskätt puuetega lapsed ja vähekindlustatud pered. Jõuludel viime üksikutele eakatele kingikotid. Kevadel käiakse perekodu lastega spaas ja suvel piknikul. Pole vast ühtegi saarlast, kes ei ole Lionsite kevadlaadalt ostnud omale istikuid. Ikka kõike selleks, et toetada abivajajaid.

Koroonakriis raputas eelmisel kevadel eriti tugevalt just Saaremaad. Klubi andis välja heategevusliku ristsõna, mille müügist saadud 8300€ eest abistatakse raskustesse sattunud peresid. 2021. aastal kingib klubi kõigile Kuressaare haiglas sündivatele beebidele ja nende emadele beebipaki, kuhu on koondatud selline sisu, mis aitaks nii igapäevastesse toimetustesse kergust tuua ja ka meelde tuletada hoida iseennast. Projekti kogumaksumus on ligi 47000€, mis on kogutud heategevuslikult heade toetajate abil.

Kuidas alustada heategevuse ja annetamisega? Vali omale südamelähedane valdkond – olgu selleks siis lähedane kokkupuude, miski või keegi, mis sulle lihtsalt korda läheb. Kuidas panustada soovid – raha, konkreetsed asjad või vabatahtlik töö. Maara kindel osa oma sissetulekust, mille heategevusele pühendad. Mõtle, kas annetad oma palgast ülejäägi või hoiad oma kulutustel kokku, et annetada. Kas jätad 3€ kohvi ja 5€ šokolaadi ostmata ning selle asemel annetad selle summa.

Me ei saa kõiki aidata, aga kõik saavad aidata kedagi. Annetamine ei ole ainult rikastele. Me kõik saame seda teha. Puudust või häda kannatajate jaoks on oluline iga euro. Annetamisest võiks saada sama oluline mõtteviis kui säästmisest ja investeerimine. Heategevuse roll ühiskonnas küll kasvab, kuid on Eestis sellegipoolest veel üsna madal. On vaja arusaama, et annetamine ja heategevus on püsiv ja järjepidev tegevus, mitte ainult miski, mida jõulude ajal hooajaliselt teha. Maailmas ei saa alati teha suuri asju, küll aga väikesi asju suure armastusega.

Taavi Rauniste
Kuressaare Lions klubi
President 2020/2021