Lõviga koos on turvalisem

Pärnus on võimalik erinevatest kohtadest leida lõvikujulisi helkureid ja teha end nende abil pimedal ajal paremini nähtavaks.

Pärnu lions-klubid Pärnu Livonia, Pärnu ja Pärnu Koidula otsustasid pühade-eelsel nädalal ehtida puid lõvikujuliste helkuritega. Leidsime, et sära on vaja linna erinevatesse kohtadesse, et helkurid oleks võimalikult paljudele kättesaadavad. Meie lõvikujulisi helkureid leiab nüüd Brackmanni pargist ning Mai ja Ülejõe kooli juurest.

Kindlasti tasub kodus oma helkurivarud üle vaadata ja kui aja jooksul on neid kogunenud enam kui endal vaja läheb, siis võib neid lahkesti jagada samadel puudel, kus lõvihelkurid juba ees ootamas. Noortel soovitame üle vaadata oma eakate sugulaste helkuri kandmise harjumus ning vajadusel neilegi helkur viia ja üleriietele õigesti kinnitada.

Kuidas olla nähtav?

  • Maanteel kõnni alati vasakus teeservas, et näha vastutulevaid sõidukeid.
  • Kinnita helkur keha sõiduteepoolsele küljele nii, et see on nähtav võimalikult mitmest suunast.
  • Kõige õigem on helkur kinnitada 30–80 cm kõrgusele maapinnast, – nii paistavad sõiduki tuled helkurile peale ja see omakorda peegeldab valgust sõidukijuhi silmadesse.
  • Kontrolli, et helkur ei jääks üleriiete alla – vaid nii näeb sõidukijuht sind õigeaegselt ning tal jääb piisavalt aega kiirust vähendada ja sinust ohutult mööduda.
  • Helkuri puudumisel on omal kohal ka ohutusvest, taskulamp või mobiiltelefoni helendav ekraan, samuti suurendab liikleja märgatavust teel heledam või erksavärvilisem riietus.

Helkuri ajaloost.

1934. aastal patenteeris Nottinghami teetööline Percy Shaw maailma esimese helkuri. Idee tekkis tal pimedal ajal autoga kodu poole sõites, mil ta oli hädas tihedas udus auto tee peal hodmisega. Ootamatult märkas ta pimedusest midagi vastu helkimas. Shaw peatas auto ja läks välja, et selgitada, mis seal pimeduses vastu särab. Ta leidis, et kass istus maantee kõrval aial ja vaatas otse autotuledesse. Samas avastas ta, et oli sõitnud valel pool teed ja oleks nii edasi sõites auto teelt välja juhtinud. Tänu pimeduses säravatele kassisilmadele vältis Shaw teelt väljasõitu ja taipas kui palju abi on vastupeegelduvast valgusest ja patenteeris maailma esimese helkuri, mille kaubamärgiks sai „kassisilmad”. Shaw rajas oma ettevõtte ja hakkas tootma nn teemarkereid, mida paigaldati Inglismaa teedele, et autojuhtidel pimedas ja udus oleks ohutum liigelda.

1947. aastal võeti helkurid maanteel kasutusele ning Shaw pärjati leiutise eest Briti impeeriumi ordeniga.

Alates 1993. aastast on Eestis helkuri kandmine kohustuslik pimedal ajal asulavälisel teel. 2011. aastast laienes helkuri kandmise kohustus ka asulatesse nii halva nähtavuse korral kui ka pimedal ajal.

Lisainfot leiab https://www.liikluskasvatus.ee/et/lapsele-ja-noorele/1/jalakaija/enda-nahtavaks-tegemine

Kaja Grak

LC Pärnu Koidula, president 2021/2022